Häromdagen meddelade den stora transporttjänsten Uber att de ger sina kunder möjlighet att betala med kontanter. Digitala betalmedel är inte längre tillräckligt och även i handeln är kontanter viktiga.
Eftersom resan bokas i en app innebär det att Ubers kunder har tillgång till digitala verktyg. Ändå bedömer Uber att det är viktigt att kunna erbjuda kontantbetalning.
Vi välkomnar att Uber förstår värdet av kontanter. Deras kunder får nu en bättre och mer flexibel service. När en stor aktör som Uber återtar kontanterna visar det att det digitala spåret inte är det enda som gäller, säger Björn Eriksson, ordförande för Kontantupproret.
Uber är inte ensamma om att återinföra kontantbetalning. Tidigare har sportkedjan Stadium uttalat att alla deras fysiska butiker ska ta emot kontanter. Nyligen fick ett kafé i Helsingborg stor uppmärksamhet när de aktivt bestämde sig för att ta emot kontanter igen.
Att kunna sköta sina vardagssysslor som att köpa kläder eller gå på kafé ska inte vara en fråga om vilka digitala verktyg du har. Handeln och servicenäringen har ett ansvar för att alla ska få vara inkluderade i samhället. Uber och Stadium är föredömen i detta, säger Björn Eriksson.